Så var årets sista krönika inlämnad

Krönikan för november handlar om husmanskost i allmänhet och stekt fläsk i synnerhet. På tisdagar serveras det fläsk på många lunchrestauranger, så även på Unes kök & bar i Hallstavik. Läs gärna min krönika som kommer ut i slutet av november i XL Norrrtelje Tidning.

Skrotnisses son Kalle är en hejare på att steka fläsk. Har ni sett det? Osar och ryker i den gamla fläskpannan.

Jag har alltid älskat svensk husmanskost. Min mamma lagade underbar husmanskost och att äta hennes mat var en glädje. Kanske var jag ett väldigt hungrigt barn, för matlagning var tidigt ett av mina intressen. Minns att jag ofta lagade mat till familjen när jag gick på högstadiet och mamma jobbade. Under studieåren blev det inte mycket lagande, bodde bl a på elevhem under några år där maten ingick. När jag träffade min man Tony blev det annat. Båda älskade att laga mat och just husmanskost var bådas favorit.

Trots att åren gått så har jag inte tagit till mig så särskilt mycket av andra kök. Visst, jag river ut lite recept ur tidningarna och provar. En del rätter blir favoriter, men den klassiska husmanskosten kommer alltid tillbaka. Så är det bara.

Krönikan i XL Norrtelje Tidning hittar du här:

https://etidning.norrteljetidning.se/p/norrtelje-tidning-xl/2023-11-30/r/5/8/4661/1138985

Lämna en kommentar